Wednesday, March 11, 2009

زمين هاي زراعي ،فداي آپارتمان سازی

فرمانیه

نبايد زمين هاي زراعي فداي آپارتمان سازي شود 
   
با توجه به مدارک و مستندات گوناگون از معماري و شهرسازي در ايران هر يک از شهرها ويژگي خاصي دارند و مجموعه ساخت وسازها و معماري از نظر عملکرد و کاربرد مصالح و نوع فرم و شکل، تحت تاثير آب و هواي مختلف است.

در استان مازندران به خاطر سکون هوا و رطوبت بالا نياز است که خانه ها از چهار طرف فضاي باز و پنجره و ايوان داشته باشند. با پذيرش اين مطلب که معماري بافت قديم هويت يک شهر را در ايران نشان مي دهد، سالها است اين مقوله در مازندران مورد غفلت قرار گرفته و به جاي آن سبک مدرن و آپارتمان سازي مطرح شده است.
 
خانه هاي قديمي با سقف هاي سفالي و پنجره هاي رنگي، نورگير ارسي با طاق هاي پنج دري جاي خود را به آپارتمان هايي که بيشتر به قوطي کبريت شبيه هستند داده است. افزايش جمعيت و ازدياد تمايل به شهرنشيني باعث توسعه بافت شهري شده و اين توسعه موجب از بين رفتن بسياري از زمين هاي کشاورزي و جنگلي شده که در آينده نه چندان دور خطرات زيست محيطي جبران ناپذيري را در اين استان به وجود خواهد آورد.
 
 کوچک بودن وسعت و ابعاد واحدهاي آپارتماني و نبود فضاي مناسب براي بازي کودکان و استراحت خانواده و اختلاف نظر در بين همسايه ها از عوامل بسيار مهم به وجود آمدن ناملايمات روحي و رواني در افراد است و همچنين ساخت آپارتمان در محله هايي که هنوز بافت قديمي خود را حفظ کرده اند باعث شده تا چهره زشتي در شهر به وجود آيد.
علي جان حسني، يک جامعه شناس اصلي ترين فايده آپارتمان سازي را جلوگيري از به هدر رفتن زمين هاي زراعي دانست و گفت: اگر آپارتمان سازي ادامه نداشت، زمين هاي زراعي بسيار زيادي را از دست مي داديم. وي افزود: اين امر از لحاظ اقتصادي و خدماتي براي جامعه بسيار مفيد است و ما با تخريب خانه هاي فرسوده مي توانيم آپارتمان ها را جايگزين آن کرده و از به هدر رفتن زمين هاي کشاورزي بيشتر جلوگيري کنيم.
 
حسني به معضلات آپارتمان نشيني نيز اشاره کرد و گفت: آپارتمان سازي افراد را منزوي و گوشه گير کرده و موجب رواج فردگرايي هم رواج در جامعه مي شود. وي با بيان اين که نماي بسياري از ساختمان هاي ساخته شده در استان سرد و بي روح است گفت: در حال حاضر شاهد معماري چشم نوازي در استان نيستيم و شايد تنها دليل آن اين است که معماري به سمت تجاري شدن هدايت شده است. حسني اظهار کرد: سازندگان ميل چنداني براي روح بخشي به نماي ساختمان ها ندارند در صورتيکه تمامي نماهاي ساختمان بر ذهن و روح افراد تاثيرگذار است. وي تاکيد کرد: سرمايه مازندران آپارتمان نيست بلکه زمين هاي حاصلخيز است و نبايد به سمتي برويم که زمين هاي زراعي فداي آپارتمان سازي شود.
 
عباسعلي شاهرودي، عضو هيات علمي دانشکده معماري نيز در گفت وگو با ايسنا اظهار کرد: اين استان فاقد آثار معماري معاصر است و بناهايي که براساس يک فرايند صحيح و درست و کامل به وجود آمده باشد را نمي توان يک اثر معماري دانست. وي علت عمده کمبود آثار معماري را فاصله گرفتن با مختصات معماري گذشته دانست و افزود: وارد کردن يکسري از برنامه هاي جديد در ساختمان سازي استان نقش معمار را از صفحه طراحي آثار ساختماني حذف کرده است.
 
شاهرودي به نياز فعلي جامعه به مسکن و کمبود معمار در استان اشاره کردو گفت: فقدان مسکن و نياز جامعه امروز باعث شد تا ساختمان سازي توسط افرادي انجام شود که از حداقل دانش معماري هم برخوردار نيستند.وي با اشاره به اين که يک اثر معماري داراي ويژگي هاي خاصي است گفت: در يک بنا بايد به معيارهاي هنري، پيام و يا محتواي خاصي که ناشي از فرهنگ و اعتقادات يک قوم است توجه کرد.
 
همچنين تورج ناييج پور، رئيس سازمان نظام مهندسي استان مازندران بزرگترين مشکل اين سازمان را عدم تناسب تعداد مهندسين در بخش هاي مختلف عنوان کرد و گفت: با آمار به دست آمده تعداد مهندسين معمار در کل استان يک و شش دهم مهندسين عمران است.
 
وي با بيان اين که هر مهندسي از ظرفيت خاصي برخوردار است افزود: مهندسين پايه سه هشت هزار متر، پايه دو 12 هزار متر و پايه يک 16 هزار متر اجازه کار دارند. ناييج پور با اشاره به اينکه مازندران داراي 139 مهندس معمار است گفت:در صورتي که در همين استان 2 هزار و 395 مهندس عمران وجود دارد که 18 برابر بيشتر از مهندسين معمار است. وي با اشاره به اين که در خيلي از شهرهاي استان مهندس معمار وجود ندارد گفت: براساس آخرين آمار موجود بابل 22، بابلسر 7، تنکابن 6، بهشهر 8، چالوس 6 و اميرکلا و رويان و جويبار فاقد مهندس معمار هستند.
 
ناييج پور با بيان اينکه در ساري 47 مهندس معمار وجود دارد افزود: اين آمار قابل توجهي است و تا جايي که امکان دارد آن را در پايه يک نگاه خواهيم داشت. وي تنها دليل باز ماندن طرح ها را کمبود مهندس معمار در استان مطرح کرد و گفت: در گروه بندي خاص ساختماني، ساختمان هاي پايين هزار متر را غير معمار هم مي توانند انجام دهند و با توجه به کمبود معمار فقط پروژه هاي بالاي هزار متر را بايد مهندسين معمار انجام دهند. وي به پروژه يک ميليون متر مربعي که پروانه آن سال گذشته در آمل صادر شده است اشاره کرد و گفت: آمل داراي 8 مهندس معمار است که هر کدام از آنها بايد 125 هزار متر از پروژه را انجام دهند که ميانگين هر پروژه 800 تا 100 متر است يعني يک معمار بايد 125 پروژه را طراحي و تکميل کند که اين کار شدني نيست.رئيس سازمان نظام مهندسي تصريح کرد: سازمان نظام مهندسي دنبال تخصصي کردن کار است و براي اجراي اين امر به يکسري از امکانات احتياج است.
 
ناييج پور با بيان اينکه مسئولين و مردم در خصوص طراحي شهر کم کاري کرده اند گفت: در بخش معماري هر کسي سليقه خود را تحميل کرده است سقف ها و نقارهايي که جنبه مذهبي و ملي و منطقه اي داشتند و نماد بسيار خوبي براي معماري مازندران بود را متاسفانه از دست داده ايم و چهره ناهمگوني را براي استان خود به وجود آورده ايم. وي با اشاره به اينکه سازمان نام مهندسي يک مجموعه کاملا حرفه اي است گفت: اين سازمان بنا دارد کمک کند تا شهرها به بهترين نحو ساخته شوند. رئيس سازمان نظام مهندسي به موانع و کمبودهاي موجود اشاره کرد و گفت: ناهماهنگي در دستگاه هاي اجرايي و نبود کارگر فني ماهر و مصالح غير استاندارد از مشکلات موجود در اين بخش است.
 

No comments:

Post a Comment